Gwenintheuk.reismee.nl

Hoe het allemaal begonnen is

Eerste blogpost, en gelijk al 1908 woorden (oeps ik zal in de toekomst wel proberen het wat korter te doen ook in verband met overzichtelijkheid.)

Hoi:Hey, welkom allemaal op mijn eerste blog (ik probeer iedere zondag een update te geven over mijn leven.) Ik ben Gwen en ik ben 18 jaar, en ik ga mijn leven vanaf morgen in Engeland leven. Een hartstikke toffe ervaring waarbij ik net voor vertrek nog geen maand 18 ben en dan al dit allemaal te gaan beleven.

Hoe het allemaal begonnen is: Mijn moeder zei me ongeveer anderhalfjaar / 2 jaar geleden (?) geen idee precies, maakt ook niet uit wanneer haha. Of au pair zijn niet iets voor mij zou zijn, waarbij ik informatie erover ging opzoeken en dat al het gene was wat ik wilde en waar mijn motivatie het meest naar stond. Ervaringen zijn er om te beleven, en dat is het gene waar je als mens voor zou moeten gaan. Alles beleven en ontdekken wat je wil doen, ieder avontuur aangaan die je wil aangaan. Ik denk overigens zelf dat je beter spijt kan gaan hebben van dingen die je wel hebt gedaan in plaats van die je niet hebt gedaan (wel normale/avontuurlijke dingen natuurlijk,) en ik weet écht zeker dat ik hier spijt van zou krijgen als ik dit niet zou doen. Dit is echt iets wat ik al die tijd zo graag heb gewild, en nu ben ik eindelijk 18 en heb ik de kans om het te gaan beleven en te ervaren. En oh, wat hou ik er van om nieuwe mensen te ontmoeten. Écht, dit is de perfecte combinatie: Reizen, nieuwe cultuur ontdekken, kinderen om me heen hebben, nieuwe mensen ontmoeten. Ik zou me geen beter iets kunnen bedenken wat mij echt zo erg motiveert om er alles voor op te geven om er helemaal voor te gaan. Ik ben er zeker van dat ik een hele geweldige tijd als au pair ga hebben, en ik denk eerlijk gezegd eerder dat ik vooral ook na dit allemaal niet stil zou willen blijven zitten in Nederland. Maar de tijd zal het leren of ik na dit avontuur en na 1 jaar Nieuw Zeeland nog een Nederlandse bewoner zou willen zijn. Ik denk zo erg van niet, en wat ik écht grappig vind is dat mensen in mijn omgeving ook zeggen dat ze het echt zien gebeuren dat ik niet in Nederland blijf wonen. Ja jongens, ‘have a life you will remember.’

Webinar:In Oktober zag mijn moeder dat de organisatie Travel Actve een webinar in November had, wat dus inhield dat via je laptop scherm je een bijeenkomst vol met leerzame informatie aan bod komt over het au pair leven. De vragen die je voor de hand hebt, worden naar mijn ervaring al tijdens de webinar beantwoord zonder dat je het hebt gevraagd. Helemaal super. Direct na de webinar vroeg ik de brochure aan plus ik had me aangemeld voor het zomerprogramma. (Wel heb ik het in Februari laten veranderen naar dat ik 6 tot 12 maanden in Engeland kan en wil verblijven, in plaats van ik bij het zomerprogramma ben gebleven.) Je krijgt papieren via de mail binnen waar je U tegen zegt, onwijs veel papieren zijn het. Maar al die papieren zijn het écht allemaal waard en zie het als een stapje dichterbij wat ook motiverend is. Het zijn overigens onder andere papieren waar je hobby's worden gevraagd, je toekomstplan, je motivatie voor au pair, je moet jezelf qua karakter beschrijven en wel nog veel meer. Ook dien jij je te refereren, medische verklaring te laten invullen door je huisarts en VOG aanvragen etc. Maar geloof mij, het is het allemaal waard. Maar in Januari geloof ik was dat, kon ik alle papieren op gaan sturen waarbij ik wel qua referenten ik helaas wat vertraging bij op liep en dat in Februari ingeleverd kon worden, wat wel met behulp van 2 collega’s op het werk helemaal goed is gekomen. Mochten jullie deze blog lezen, alle 3 de referenten nogmaals echt hartstikke bedankt om dit mogelijk te maken voor mij. Ik ben jullie dankbaar.

Interviews:In Februari was écht alles rond waarbij in Februari ook het interview met Travel Active plaats vond. Ik was op dat moment echt hartstikke misselijk van de zenuwen, al helemaal toen de medewerker van Travel Active die het interview bij mij afnam me vroeg op Skype ‘Hoi Gwen, ben jij er klaar voor?’ en toen stuurde ik terug ‘Hoi! Ja ik hoop het, het is wel eng hahaha’ waarbij de medewerker terug stuurde ‘Maak je geen zorgen!’ en me had gebeld. Wat vond ik het toen eng om op te nemen hahaha. Het was echt van 'zal ik zeggen dat ik nog wat moet doen om het zo uit te stellen, want man wat is dit eng moet ik dit echt doen???' Maar echt, geloof mij, het is totaal niet nodig om je zorgen er om te maken want het komt echt helemaal goed! En zodra je er in zit, wordt het ook alleen maar makkelijker en gaat het voor jezelf ook een stuk vlotter. Ik werd overigens écht prima gerustgesteld, waarbij ik eerst toch wel een paar minuten een gesprek in het Nederlands had en we daarna overschakelde in het Engels en daarna weer in het Nederlands om te evalueren. Handige tips toen gekregen ook om mijn Engels te verbeteren. In Februari kreeg ik ook het verlossende woord dat ik geaccepteerd was tot het hele programma, en mijn documenten naar de buitenlandse organisatie zouden worden gestuurd. Vlak daarna had ik al gauw een paar matches, matches die me aanspraken maar ook matches die helaas niet aan mijn voorkeuren voldeden. Het was echt bij iedere match die mij aansprak een hele leuke toffe ervaring om ze mailtjes te sturen met informatie vanuit hun profiel wat mij het meeste aansprak. In die tussentijd, heb ik ook het skypegesprek met de buitenlandse organisatie Smartaupairs gehad, en dat was voor mijn gevoel echt veel beter gegaan ook het Engels praten dan met Travel Active. Plus ik was niet meer hartstikke misselijk van de zenuwen haha yes! Maar laat mij je vertellen, het wordt alleen maar makkelijker en beter wanneer je met Travel Active het interview hebt gehad om het daarna met je buitenlandse organisatie te hebben het interview. Over Travel Active en Smartaupairs gesproken raad ik beide organisaties met volle overtuiging bij iedereen aan die au pair zou willen gaan doen. Beide organisaties helpen je ook echt, beantwoorden je vragen super. En je voelt je ook helemaal geen lastpak omdat je ze zovaak mailt met je vragen. Nee, ik ben echt super tevreden over beide, ook hoe beide partijen je alle tijd geven als je tijdens het interview even niet op een woord komt en ze dan niet gaan zeggen ‘Nou? Wat wil je zeggen? Schiet op!! Straks is mijn werkdag nog afgelopen en is door jou mijn kop koffie koud. HALLO VANDAAG NOG??’ nee totaal niet, maar stilte en geduld wat voor jou dan zo prettig aan voelt. Dus echt, als iemand die dit leest interviews met beide partijen nog moet hebben, of met een, het is oke om even niet op de juiste woorden te komen. Ze geven je de tijd die je nodig hebt.

Skypegesprekken met matches: Na het interview met Smartaupairs, had ik op een moment het gesprek zo ver via de email met een match om te gaan skypen. Spannend met een familie je eerste skypegesprek. Toen waren eigenlijk de zenuwen direct verdwenen nadat we elkaar begroet hadden, waarbij ik die familie ook aangaf een Engelse taalcursus te willen volgen in Engeland. Waarbij die moeder (haar man was op dat moment niet thuis in verband met zijn werk) me zei dat ze mijn Engels echt nog goed vindt. Een echte zelfvertrouwen zo voor je Engels skills, maar ondanks dat lief complimentje wil ik wel echt nog een taalcursus Engels gaan volgen om mijn Engels te verbeteren plus de nieuwe contacten die ik daarop zou doen. Het betreft alleen maar voordelen. Na het eerste skypegesprek heb ik 8 dagen later met 2 andere families geskypet op de zelfde dag. Beide families klonken écht leuk, en bij familie 1 had ik ook toen ik hun profiel las al de gedachten van dat ze echt zo liefdevol en hartverwarmend klonken. Hun referent wat op hun profiel stond, klonk net zo liefdevol en hartverwarmend over hun als dat ze via hun profiel overkwamen. Dat was in mijn ogen al een enorm pluspunt dat die het toch meer ‘bevestigde.’ De eerste email die ik van familie 1 had ontvangen klonk ookal zo liefdevol en hartverwarmend, waardoor ik nog enthousiaster raakte over hun. En nu ik erover nadenk, zijn het geen verkeerde signalen om zo enthousiast te zijn over een familie en alleen maar enthousiaster te raken van een familie. Familie 2 was overigens écht niets mis mee. Familie 1 had gewoon mijn oprechte voorkeur. De skypegesprekken verliepen nu ook nog vlotter dan toen ik voor het eerst met een familie skypete, logisch ook want dan weet je ook hoe het een beetje gaat. En écht, als de eerste familie match niet de perfecte match is dan zie het alsjeblieft als een mooi meegenomen ervaring dat je nu weet hoe een skypegesprek met een familie in elkaar zit. Het is echt alleen maar mooi meegenomen. En ohja neem dit van me aan: Wees niet bang als je een woord opzoekt via Google translate dat je gelijk je eigen ramen zou inslaan. Ik vertelde bij familie 1 iets over een dak, maar ojee paniek hahahaha, ik wist op eengevemoment niet meer wat het Engelse woord voor een dak was. Dus als eerste zei ik zo 'that thing up your house' hahaha please hoe kwam ik daarop, maar oke ik had dat dus op een moment maar opgezocht op Google translate en had ze ook verteld 'Wait! Maybe Google translate can help me.' Ze konden er wel om lachen trouwens! De dag na de skypegesprekken kreeg ik een email van familie 1, waarbij ze me vroegen of ik hun au pair wil zijn. Het heeft me super enthousiast gemaakt dat hun me graag willen als au pair, en de tweede match waarmee ik heb geskypet de perfecte match is gekomen. Hun. Maar hey, als je net als ik 1 woord via Google translate intikt en je hostfamily er ook om kan lachen: 'We are in this together.' Ze hebben overigens 2 zonen, een van 3 en een van 7. Super leuke leeftijden ook, en ik kijk er echt naar uit! Morgen start het avontuur en vlieg ik naar Engeland en verblijf ik bij dat gezin voor 4 maanden, daarna zou ik of gelijk door kunnen naar een nieuw gezin voor 10 tot 12 maanden of voor een paar dagen tot maximaal 1 maand weer even terug in Nederland zijn. Iedere email die ik overigens van mijn hostfamily ontvang blijft me echt een grote glimlach geven en maakt me zo enthousiast. Ik ben echt nu al zo blij met ze.

En oh jongens, ik werd 30 Maart ookal door Smartaupairs met een nieuwe familie in contact gebracht die vanaf augustus een nieuwe au pair zoeken. Ideaal! Ik heb die familie gemaild, en als ze antwoorden en er naar gekeken gaat worden of er een eventuele klik is laat ik jullie het weten en vertel ik wat meer over die familie in de volgende blog.

Groetjes.

Reacties

Reacties

domii

Wat leukk hoop dat je daar een hele leuke en leerzame tijd tegenmoet gaat !! Xx

Mama

Heel veel plezier Gwen en geniet er maar lekker van

Lina

Wat leuk om te lezen allemaal! Blijf je dit zo telkens schrijven zodat we allemaal een beetje kunnen meegenieten ?
Heel veel succes maar vooral ook plezier! Xx

de 2e

succes de 1e

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!